Informatie

Home / Cardiovasculair Risicomanagement (CVRM)

Cardiovasculair Risicomanagement (CVRM)

De zorg voor hart- en vaatziekten wordt ook wel CVRM genoemd. Dit staat voor cardiovasculair risicomanagement. Hiermee worden het opsporen en behandelen van risicofactoren voor hart- en vaatziekten bedoeld. Denk hierbij niet alleen aan het behandelen van hoge bloeddruk of een verhoogd cholesterol, maar ook aan het geven van adviezen over gezonde voeding, voldoende bewegen en stoppen met roken. Hiermee kan het risico op hart- en vaatziekten aanzienlijk verminderd worden.

Risico’s cardiovasulaire ziektes

Cardiovasculaire ziektes zijn ziektes van het hart en de bloedvaten, zoals een hartinfarct, angina pectoris (pijn op de borst), herseninfarct en TIA. De belangrijkste risicofactoren zijn:

• Roken
  • Hoge bloeddruk
  • Verhoogde bloedsuiker
  • Hoog cholesterolgehalte
  • Gevorderde leeftijd
  • Verminderde nierfunctie
  • Het voorkomen van hart- en vaatziekten in de familie
  • Ongezonde voedingsgewoonten
  • Overmatig alcoholgebruik
  • Lichamelijke inactiviteit
  • Hoge Body Mass Index
  • Hoge middelomtrek
  • Psychosociale factoren/stress

In het CVRM-zorgprogramma berekent de praktijkondersteuner somatiek (POH-S) aan de hand van bloeddruk, cholesterol, wel of niet roken, geslacht en leeftijd wat uw risico is op het krijgen van hart- en vaatziekten. Bij een verhoogd risico beslist u als patiënt samen met de huisarts met welke maatregelen uw risico het best verlaagd kan worden. Eventueel aangevuld met medicijnen.

Verdere informatie over CVRM

Voor meer informatie rondom hart- en vaatziekten kunt u de volgende websites raadplegen:
– www.thuisarts.nl
– www.hartstichting.nl