Informatie

Home / Cardiovasculair risicomanagement (CVRM)

Cardiovasculair risicomanagement (CVRM)

De zorg voor hart- en vaatziekten wordt ook wel cardiovasculair risicomanagement (CVRM) genoemd. Hiermee wordt het opsporen en behandelen van risicofactoren voor hart- en vaatziekten bedoeld. Denk hierbij aan het behandelen van een (te) hoge bloeddruk of een verhoogd cholesterol of aan het geven van advies over gezonde voeding, voldoende bewegen en stoppen met roken. Door een (te) hoge bloeddruk of verhoogd cholesterol te behandelen, door meer te bewegen, gezonder te eten of door te stoppen met roken, wordt het risico op hart- en vaatziekten aanzienlijk verminderd.

Risico’s cardiovasculaire ziektes

Cardiovasculaire ziektes zijn ziektes van het hart en de bloedvaten. Voorbeeld van deze ziektes zijn een hartinfarct, angina pectoris (pijn op de borst), herseninfarct en TIA. De belangrijkste risicofactoren zijn:

• Roken
  • Hoge bloeddruk
  • Verhoogde bloedsuiker
  • Hoog cholesterolgehalte
  • Gevorderde leeftijd
  • Verminderde nierfunctie
  • Hart- en vaatziekten in de familie
  • Ongezonde voedingsgewoonten
  • Overmatig alcoholgebruik
  • Lichamelijke inactiviteit
  • Hoge Body Mass Index (BMI)
  • Hoge middelomtrek
  • Psychosociale factoren/stress

In het CVRM-zorgprogramma berekent de praktijkondersteuner somatiek (POH-S) wat uw risico is op het krijgen van hart- en vaatziekten. Dit wordt berekend aan de hand van uw bloeddruk, cholesterol, wel of niet roken, geslacht en uw leeftijd. Bij een verhoogd risico beslist u samen met de huisarts hoe u het risico kunt verlagen. Denk bijvoorbeeld aan het aanpassen van uw voeding, meer bewegen of stoppen met roken. Indien nodig worden daarnaast ook medicijnen voorgeschreven.

Informatie over hart- en vaatziekten

Voor meer informatie over CVRM en hart- en vaatziekten kunt u de volgende websites raadplegen:
– www.thuisarts.nl
– www.hartstichting.nl
– www.vitalevaten.nl
www.zorgwijzer.nl ( stoppen met roken)
– www.nhg.org